Spis treści

 

PRZEDMOWA

Nota bibliograficzna

PODZIĘKOWANIA

WPROWADZENIE

Jidysz – język kobiet?

CZĘŚĆ I. Kobiety w dawnej literaturze jidysz

  1. Czytelniczka i mecenaska
    1. Egalitaryzm dawnej literatury jidysz
    2. Cene-rene, czyli Biblia kobieca
    3. Romanse rycerskie
    4. Majse-buch, czyli żydowska alternatywa dla romansów
    5. Muser-sforim, czyli pouczenie dla Domu Jakuba
  2. „Ja w cichości muszę milczeć” – autorki
    1. Na marginesie ksiąg
    2. Poetki kaznodziejki
      1. Rywka Tiktiner
      2. Chana Kac
    3. Pieśń zarazy Tojby Pan
    4. Tchines – modlitwy kobiet
  3. Podmiotowość kobieca w żydowskich pieśniach ludowych
    1. Z matki na córkę
    2. Pieśni Tory
    3. Ludowe pieśni świeckie

CZĘŚĆ II. Nowoczesne poetki jidysz

  1. Rozkwit poezji kobiet w nowoczesnej literaturze jidysz
    1. Początki nowoczesnego piśmiennictwa jidysz
      1. Haskalowe zamilknięcie kobiet
      2. Potencjał literatury popularnej – nowa czytelniczka
      3. Emancypacja Żydówek i jidysz
    2. Debiuty 1888–1900 . Pionierki
      1. Patetyczne początki – Roza Goldsztejn
      2. W stronę ludu – Anna Rapport
    3. Debiuty 1900–1910. Kamuflaże
      1. Żydowski neoromantyzm – Zelda Kniżnik
      2. Kamuflażowa erotyka – Perl Pryłucka
      3. Początek demistyfikacji – Jehudis
    4. Debiuty 1910–1914. Mówić własnym głosem
      1. Poetka, która zniknęła – Fradel Sztok
        1. „To Szechina łka z mojego ja” – Sora Rejzen
        2. Wyjść z cienia braci
        3. Debiutancki tom prozy
        4. Tkanie poezji – wileński zbiór wierszy z 1924 r.
        5. Przeżycie pokoleniowe – pierwsza wojna światowa
        6. Tłumaczka
      2. Między tradycją a modernizmem – Roza Jakubowicz jako Nowa Rachela
        1. Trudności z debiutem, czyli zderzenie z męskimi redakcjami czasopism
        2. Kol isze – czyli głos kobiecy nie może brzmieć
        3. Nowe Rachele – zwolenniczki ortodoksyjnego jidyszyzmu
        4. Kobiecość biblijna
        5. Strach, pogrom, zniszczenie
    5. Debiuty wojenne
      1. „Pisać? Po cóż te tortury…” – przypadek Broni Baum
        1. Spuścizna rękopiśmienna Broni Baum
        2. Edukacja jako priorytet
        3. Pierwsza wojna światowa i jej konsekwencje jako przeżycie konstytuujące poglądy i postawę autorki
        4. Kwestia tradycji i religii
        5. Wątki feministyczne, stosunek do mężczyzn, relacje z kobietami
        6. Przymus pisania i jego geneza
  2. Złota era poezji jidysz kobiet (1918–1939)
    1. Rewolucja nowoczesności
      1. Świadomość przełomu, rewizja przeszłości
      2. Miasto kontra sztetl?
      3. Frojen frage
      4. Wyjść z frojen-winkl, czyli kobiety na froncie literackim
    2. Polska
      1. Łódź i pierwsze zbiorowe wystąpienie poetek jidysz
        1. Głos dziewczęcia niewinnego – Miriam Ulinower
        2. Splin fabrycznego miasta – wczesna twórczość Rikudy Potasz
      2. Warszawa
        1. Warszawa jako centrum rozwoju modernizmu jidysz
        2. Pierwsza dama czy rycerzyca literatury jidysz? – Kadia Mołodowska
          1. Kijów–Warszawa–Nowy Jork
          2. Kobieta w centrum
          3. Obca czy swojska?
          4. Poezja działania
          5. Jestem kobietą
          6. Zachowawczość czy radykalizm?
          7. „Szkoda, Kadia, że ciebie tu nie ma“ – wyjazd w 1935 r.
      3. Galicja
        1. „Ekstrajekcja kosmiczna pulsów” – Debora Vogel
        2. Prorokini nowej prawdy – Rachela H. Korn
    3. Stany Zjednoczone – Nowy Jork
      1. Amerykanizacja bez asymilacji – Lower East Side
      2. Radykalizm żydowskiej Nowej Kobiety w Ameryce
      3. Świat w kieszonkowym lusterku – Raszel Weprińska
      4. „Tańczę między kindżałami”– Celia Dropkin
      5. Pchanie wozu bez kół – Berta Kling
      6. Jidyszowa Safona – Anna Margolin
      7. Rodzona Amerykanka – Chasia Kuperman
      8. „Hamer” i komunizujące jidyszowe poetki w Ameryce
    4. Ukraina, Związek Radziecki
      1. Porewolucyjne ożywienie
      2. Rewolucja a emancypacja kobiet
      3. Chór kobiet
      4. „Ze wszystkich mężczyzn jestem najbardziej męska” – Chana Lewin
        1. Matka
        2. Ubranie
        3. Żołnierka
        4. Kochanka
        5. „Niemy ptasi krzyk…”

ZAKOŃCZENIE

BIBLIOGRAFIA

BIBLIOGRAFIA PODMIOTOWA

MATERIAŁY ARCHIWALNE

PRZEDWOJENNE ŹRÓDŁA PRASOWE

BIBLIOGRAFIA OGÓLNA (wybór)

SUMMARY

SPIS ILUSTRACJI

INDEKS